onsdag 6 april 2011

Dag 4 – En låt som gör dig ledsen

Här skulle jag ju kunna göra det enkelt för mig och bara stoppa ned handen i den gottepåse som kallas reklamradio och välja i stort sett vilken låt som helst. Ty riktigt usel musik kan göra mig lite ledsen ibland. Få mig att tappa tron på mänskligheten. Få mig att vilja ställa någon till svars.

Men en låt som gör mig ledsen skulle ju också kunna vara en riktigt snyftare.

Eller ledsen kanske är fel uttryck och sinnesstämning, snarare ordentligt blödig och sentimental. Hur som helst, i brist på andra trevliga kandidater (total brist är det förstås inte) är här en låt som brukar kunna få mig lite grinsugen:

Sigur Rós: “Viðrar Vel Til Loftárása” (“Ágætis byrjun”, 1999)

Videon till låten är tyvärr av pissig kvalitet, men satan så fin den är ändå:



Stråkar, piano, slagverk/trummor, keyboards och sång, samtliga presterar de sitt yttersta. Om Sigur Rós hade framfört detta magnifika stycke musik under någon av de två konserterna jag sett med dem - i synnerhet i Dalhalla - så hade min under spelningarna permanenta gåshud övergått till lip.

Inga kommentarer: