måndag 18 april 2011

Dag 10 – En låt som får dig att somna

Långsamt och malande brukar vara lämpligt när jag ska sova till musik. Men det är orättvist att hävda att det är just låten som får mig att somna, snarare brukar det vara mitt eget val att försöka sova under en tåg/buss/flygresa.

Post-rock eller -metal brukar göra jobbet hyfsat bra, särskilt om det är en skiva som funnits med i bilden under några år. Att det är lite hårdare gör för min del ingen större skillnad när jag ska sova. (Jag kan förresten också jobba till i stort sett vilken musik som helst och ändå göra ett bra/dåligt jobb. Hurra för mig.)

En låt som med lätthet hamnar på kartan jag ritat upp är en av de bästa låtarna Umebandet Cult of Luna gjort hittills, ifrån deras sju år gamla bästa album “Salvation”:

Cult Of Luna – “Leave Me Here” (“Salvation”, 2004)



Den är hård och olycksbådande, och jag älskar hur hela skiten brakar lös redan efter fem sekunder till skillnad från väldigt många andra låtar inom genren där det ska byggas och byggas och byggas och byggas och byggas. Ett lugnare parti dyker istället upp en och en halv minut senare, där Rasmus “Tiger Lou” Kellerman bjuder på ett fint sångmässigt gästspel.

Tyvärr har Cult of Luna nuförtiden fastnat lite i vinkelvolten. De har gjort små ansatser till att förnya sig, men de senaste åren har de känts rätt ointressanta.

Litegrann som detta blogginlägg känner jag nu.

Inga kommentarer: