lördag 31 mars 2012

Anders Dubbel-IPA

I måndags öppnade Systembolaget äntligen upp möjligheten att beställa lokala och småskaliga drycker till vilken butik som helst. Det har under veckan varit en del förvirring kring vilka bryggerier och ölsorter som omfattas av detta erbjudande, men jag langade hur som helst in en beställning snabbare än du kan säga "stor stark".

Jag har varit grymt sugen på Eskilstunas öl i allmänhet, och Anders Dubbel-IPA i synnerhet, så både Eskilstuna och Anders dominerade min beställning.

Anders Dubbel-IPA är ett humlemonster på 8,7 %, fullproppad med trevlig humle, och ska kanske närmast jämföras med Drakens DIPA.

Kanske har den en aningen tunn kropp för att vara så rejäl i övrigt, och den har en lite skum bismak av te (som även min hembrygda klon på Drakens DIPA har). Färgen är aningen oaptitlig, nästan lite brun-grön och inte sådär praktfullt orange. Men det är också allt jag har att klaga på, för det här är en riktigt bra DIPA. Mitt exemplar tappades för knappt två veckor sedan, så humlen hoppar och skuttar på tungan. Ett sting av alkohol i framförallt doften - i övrigt inga stora överraskningar faktiskt, utan kort och gott en jävligt god öl.

Nästan lika god som etiketten är ful. Inget ont mot själva Anders, men Eskilstuna Ölkultur har fan inte snygg design på sina etiketter alltså.

Inga kommentarer: