torsdag 29 mars 2012

Omnipollo/Evil Twin: Russian Roulette (ljus)

En grymt skönt idé.

Jeppe från Evil Twin och Henok från Omnipollo hookade upp på Amager Bryghus och bryggde inte en, utan två, ipor - en "vanlig" och en svart. Det hela paketerades i tjusiga flaskor, och namnet Russian Roulette kommer helt enkelt ifrån att du inte vet vilken bärs du får innan du börjar hälla upp. Nu har jag hittills bara testat den ljusa, men den känns iallafall som att få ett skott i skallen.

REJÄLT besk, och nästan inte alls på det där fruktiga sättet. Visst anar man en hel del amerikansk humle i form av syrliga grapefrukttoner, men mest känns beskan som en stenhård grön grankotte marinerad i det där mjölkiga äcklet som finns i maskrosstammen.

Jag kommer definitivt att paja smaklökarna, men kanske är det värt besväret.

Doften är oklanderlig, bättre än smaken faktiskt. Färgen är läckert klargul, vätskan är lite grumlig - skulle jag gå på utseendet skulle jag nästan gissa veteöl. Skummet är tjockt, kritvitt och aningen efterhängset.

En välgjord och väldigt trevlig törstsläckar-IPA. De 7,1 volymprocenten alkohol får knappt något spelrum alls, och vore det inte för den brutala beskan skulle den här gå att hälla i sig i en klart hälsovådlig takt. Jag ser fram emot att testa den mörka, (SPOILERVARNING: man ser faktiskt på flaskorna vilken sort som är vilken) och min andra ljusa flaska kommer jag nog låta ligga och lugna ner sig i någon månad för att se om fler nyanser vågar sig fram.

Om den är värd sitt pris? Nja, 67 spänn halvlitern (privatimport via Brill & c:o) känns lite saftigt.

Men nya grepp inom ölvärlden är alltid välkommet, jag och gammel-ölen Früh Kölsch var till exempel inte alls överens härom veckan. Och fan vet om inte Evil Twin (tillsammans med brorsan Mikkel Borg Bjergsø (Mikkeller)) och Omnipollo hör till Skandinaviens åtminstone 10 hetaste och framförallt mest orädda ölbryggare just nu.

Inga kommentarer: