fredag 11 september 2009

Läst på semestern - "The Road"

"The Road" (Cormac McCarthy)
Betyg: 8/10

En man och hans lille son är ute på en lång, tröstlös och enslig vandring på väg mot kusten genom ett sönderbränt och fruktansvärt ogästvänligt USA, en tid efter en (okänd) fasansfull (natur-?)katastrof. Med sig har de inte mycket mer än en skraltig kundvagn med några pinaler. Och en pistol. Det sistnämnda är en bra idé med tanke på att mannen och sonen visar sig bara nästan vara de enda överlevande...

Språket i "The Road" är poetiskt och flyktigt. Det är en kortfattad historia som i all sin ohygglighet tar tid att läsa. Jag uppslukas av denna karga bok, där det målande språket (som dock aldrig blir överambitiöst eller överdetaljerat) gör att jag hela tiden är på plats under mannen och pojkens resa. Men gärna med nattlampan (och helst ytterligare någon belysning) tänd, för det är riktigt satans läskigt emellanåt.

Greppet att göra en sådan här avskalad berättelse - något som antagligen också bidrog starkt till att Cormac McCarthy ("All the Pretty Horses", "No Country for Old Men") vann Pulitzerpriset för "The Road" - och utelämna i stort sett all den bakgrundsinformation som brukar finnas på plats i mer konventionella romaner, är inget annat än genialt.

"The Road" har förresten även blivit film, men av trailern att döma är det precis som en av kommentarerna till YouTube-klippet säger: "Way too much action", men jag tänkte hela tiden när jag läste boken att det borde kunna bli typ den bästa filmen i världshistorien, så jag ska nog ge den en chans ändå.

2 kommentarer:

T sa...

Verkar spännande! Hör av dig när du ska se den. Värt att läsa boken innan?

Jesper sa...

Boken är som sagt vansinnigt läsvärd, läs den.

Hör av mig när det är dags att se filmen.