måndag 7 september 2009

Läst på semestern - "Män Som Hatar Kvinnor"

"Män Som Hatar Kvinnor" (Stieg Larsson)
Betyg: 6/10

Hundra år efter alla andra har jag också läst Stieg Larsson(s första bok). Jag är i allmänhet vansinnigt skeptisk till allt som "Svenska Folket" gillar (tänk: TV3, Digilistan, Coldplay, aftonbladet.se som startsida, Spy Bar) och i synnerhet när det gäller den fruktansvärt uttjatade genren deckare. Jag kröp till korset härom året också, och läste "Da Vinci-koden". En spännande bok, visst, men med personporträtt plattare än pannkakor och som lämnade mig med ungefär samma starka intryck och känslor som efter en fil och flingor-frulle.

"Män Som Hatar Kvinnor" är dock en riktigt schysst bok.

Som brukligt för genren är det endimensionella karaktärer som gäller - annat tycks inte hinnas med - men det är en smart, nervkittlande och välskriven berättelse. Vettiga sidospår och en rejält komplex men ändå inte fullkomligt orimlig huvudhistoria.

Nästa gång det är dags för deckare blir det nog uppföljaren. Kanske om ett år eller så, kanske rent av tidigare.

Men glöm att jag läser nån jävla Läckberg eller Mankell, det säger jag bara!

2 kommentarer:

Erik Tjernlund sa...

Det var samma för mig: läste (eller hörde ... hur mkt tid tror Horace att man har egentligen ... ) Stieg Larsson efter ALLA i Sverige -- förutom du då -- hade tagit del av den.

Jag tyckte också den (och de andra böckerna i serien) var riktigt bra. Till skillnad från Läckberg och de andra pajasarna, kunde Larsson skriva.

För mig var hela serien en 7:a eller 8:a och det som drar ner är mest författarens överintresse av lesbiska kvinnors bröst och när Paolo Roberto plötsligt dyker upp. Det är lika bisarrt som när Tom Petty är med i en av världens bästa filmer: Waterworld. (Nej, den är inte bra på samma sätt som historiens verkliga bästa filmer, Footloose och Ferris Bueller's Day Off, men ändå ... )

Jesper sa...

Hehehe...

Jag hade också en del problem med när tekniska saker skulle beskrivas, typ:

"Han öppnade sin bärbara dator av märket Apple Powerbook G4, startade webbläsaren Firefox och matade in adressen -www.google.com-" och ibland kompletterat med lite hårdvaruonani över att Salanders nya dator var så sju-huuukt bra!

Waterworld...haha