måndag 14 september 2009

Diablo Swing Orchestra - "Sing Along Songs for the Damned & Delirious"

Svenska sexmannabandet Diablo Swing Orchestra har nu meckat ihop uppföljaren till den uppmärksammade debutplattan "The Butcher's Ballroom". På purfärska "Sing Along Songs for the Damned & Delirious" låter det märkliga bandet dessvärre fortfarande roligare/märkligare än bra. Det är svårt att inte charmas av den skruvade mixen av Tom Waits-skitig tivolimusik, sladdrig ståbas, tung metal och operasång, men det blir helt enkelt lite för mycket av det goda.

Nya plattan är ändå mer varierad och genomarbetad än debuten. Det ryms små spännande mellanspel och en akustisk skön låt vid namn "Memoirs of a Roadkill" mitt i allt sträng- och stråkgnidande. "Ricerca Dell'anima" är inte heller en dålig låt, och med ens inser jag att detta gäng simmar betydligt bättre i lugnare vatten.

Kan tänka mig att Diablo Swing Orchestra kan vara ett rätt kul liveband, och överlag måste jag ändå rekommendera detta gäng. Särskilt till dig som tycker att The Plaid Tongued Devils skulle må bra av lite distpedal och hysterisk operasång, eller att Stolen Babies är lite för rakt på sak.

Och man kan jävlar i min låda inte beskylla Diablo Swing Orchestra för att inte ta ut svängarna!

Inga kommentarer: