torsdag 20 november 2008

Filmfestivalen - The Wrestler

Betyg: 9/10

Jag kom på en svinbra röd tråd! Förra året inledde jag ju filmfestivalen med "The King of California", där Evan Rachel Wood i en av huvudrollerna spelade dottern till Michael Douglas något instabile skäggapa Charlie.

I "The Wrestler" spelar nu samma unga dam dottern till en annan rätt härjad snubbe - Randy "The Ram" Robinson, makalöst gestaltad av (well, ytterligare en härjad snubbe...) Mickey Rourke.

"The Ram" var en av 80-talets största wrestlingstjärnor. 20 år senare har han och hans sargade kropp det betydligt motigare. Kroppen har börjat packa ihop efter att ha blivit misshandlad av hårda slag och diverse steroider och andra härligheter. Utanför wrestlingen är han ensammast i världen, och scenen där en lillkille på gården tackar nej till en rematch på 8-bitars-Nintendot är bara en av många grymt sorgliga scener.

"The Wrestler" är samtidigt en väldigt varm och gripande film. Och en av de bästa jag sett på mycket, mycket länge.

Jag satt i fåtöljen och önskade Randy all lycka. Jag rös varje gång något positivt hände i hans liv. Det var länge sedan jag kände så mycket för en fiktiv karaktär.

Om inte Mickey Rourke får en Oscar för den här rollen i den här rullen kan de lika gärna lägga ned skiten. Tydligen var Nicholas Cage tilltänkt för rollen till en början, men regissören Darren Aronofsky ("The Fountain", "Requiem for a Dream"...) krävde Rourke. Nicholas Cage hade nog gjort det...ähum...nästan lika bra.

Eller inte.

Inga kommentarer: