onsdag 26 november 2008

Filmfestivalen - Back Soon, Skycrawlers, A Week Alone

Det får bli ett par snabbrecensioner om jag ska hinna få någon slags jämvikt mellan recenserande och filmtittande. Håll till godo (med en bild på en gås).

- - - -


Back Soon

Betyg: 7/10

En isländsk, knarkig komedi som blandar roadmovie med Kusturica och Weeds. Sköna surrealistiska inslag, en inte alltför fyllig handling och stundtals stor komik. Nästan synd att vi inte söp ned oss på lördagen, för det här kändes emellanåt som den perfekta bakisrullen.

- - - -

The Sky Crawlers

Betyg: 4/10

Ibland känner jag mig alldeles för korkad för japansk anime. I "The Sky Crawlers" tappar jag bort mig mer än en gång. Genetiskt framställda, evigt unga människor fightas mot varandra i flygplan. Ofta är det svinsnyggt, men också lite segt och konstigt. Skildringen av det långsamma livet på flygbasen är ömsom suveränt, ömsom tröttsamt.

- - - -

A Week Alone

Betyg: 3/10

Jag tänkte mig en skön mix av "La Zona" (som jag fortfarande inte sett, en smärre skandal), "Flugornas Herre" och "Stand By Me". Upplägget kändes klockrent, med ett gäng kids som lämnats ensamma under en vecka i ett flashigt gated community i Argentina.

Stämningen byggs också effektivt upp till något smått klaustrofobiskt, och man sitter bara och väntar på att skiten ska träffa fläkten. Man väntar...och väntar...och väntar...sen händer en liten grej och sen rullar eftertexterna.

Hej antiklimax. Filmen kunde ha blivit så jäkla bra om Celina Murga tagit tillvara på den stämning hon byggt upp. Nu sjunker betyget gradvis efter de första 40 minuterna, och hinner sjunka så pass att det här för min del är festivalens bottennapp.

2 kommentarer:

Tommy sa...

Vass bevakning.

Har på grund av barn och viss tomhet i plånboken inte kunnat utnyttja festivaldagarna till fullo hittills. Men jag gör en strak spurt och räknar med cirka 10 filmer i helgen.

För övrigt är det JAG som borde ha dit festival-jobb...

Jesper sa...

Gracias!

Coolers, jag ska klämma 6 rullar i helgen, vi kanske ses i dimman.