tisdag 18 november 2008

Chinese Democracy

Ett av musikbranschens största stående skämt har nu dykt upp på nätet, och inom kort också i skivaffärerna om det nu finns några såna kvar.

När jag nu lyssnar igenom Guns N' Roses "Chinese Democracy" för första gången tycker jag mig känna igen åtminstone hälften av låtarna. Inte så konstigt kanske då det varit falskt alarm om skivans läckande till nätet, utgivningsdatum osv i typ 12 år. Hafsiga liveupptagningar och demospår har föregått den nu till slut färdiga studioversionen.

Första intrycket är att det inte alls är särskilt pjåkigt. Stundtals låter Axl Rose röst lite väl studiofipplad, och en handfull av låtarna gjorde inget intryck alls. Men betygsmässigt - nu gissar jag hej vilt - känns "Chinese Democracy" ungefär lika bra som "Ex-Guns N' Roses" debutplatta. Nästan.

Det är en skiva som bär släktskap till de mer bombastiska låtarna från de fantastiska "Use Your Illusion"-tvillingarna, snarare än flörtar med klassiska "Appetite for Destruction" och "GNR Lies". (Coverplattan nämns här inte vid namn.) Jag som har både "Estranged" och "Civil War" med på min Topp 5-lista över bandets låtar gnäller inte över det. De episka solona, framförda av fyra-fem gitarrister tror jag, luktar Slash. Det är fläskiga arrangemang med stråkar, piano och mellotron. Smäktande ballader blandat med en klädsamt uppkäftig Axl.

Det är också en sjuhelvetes nostalgitripp för egen del. Min första konsert någonsin var Guns N' Roses på Stadion '93. Samma band fick tillsammans med Metallica in mig på den tyngre musiken, och Axl Rose stämma - fusk eller ej - är ett kärt återhörande.

Allt är nu frid och fröjd efter hundra år av tjafs. Rolling Stone är nöjda, och Dr.Pepper ska bjuda på läsk.

Själv ska jag lyssna ett par vändor till och möjligen återkomma med ett omdöme om nån månad, vi får se. Jag tippar att åtminstone halva plattan kommer växa en hel del.

- - - -

Apropå gamla favoritartister har jag idag kommit fram till att jag varken gillar Ani DiFrancos eller Opeths senaste alster särskilt mycket. Stunder av briljans, men båda har gjort så mycket bättre.

Inga kommentarer: