tisdag 3 maj 2011

Dag 18 – En låt som du önskar att du fick höra på radio

Radio borde vara ett medium lämpligt att användas för att hitta ny musik. Men de artister jag upptäckt via radion är nog under trettio stycken sammanlagt. Svensk radio är så löjligt likriktad, feg och slätstruken.

Den hårdare rocken hörs på en eller två av radiokanalerna, en eller två ytterst illa placerade timmar i veckan. Den mer alternativa musiken hörs inte alls. Av de dryga 550 artisterna som under de senaste dryga två åren byggt upp mitt iTunes-bibliotek gissar jag att inte ens en tredjedel någon gång spelats på svensk radio, och tittar vi på vilka som hörs regelbundet på radio är vi nog nere på en bra bit under tio procent.

Då har jag ändå inte obskyr musiksmak, oftast.

För om du tittar på valfri Way Out West-laguppställning - och då snackar vi ändå om en av Sveriges större musikfestivaler - så hittar du ändå en hel del som du aldrig kan höra regelbundet på någon radiokanal. Samma sak om du spanar in kalendariet hos Debaser eller Södra Teatern. Och bor du i en mindre svensk stad är risken stor att du i princip aldrig får höra någon bra musik om du inte är jävligt aktiv i ditt letande.

Varför är det så här? Varför är det bara de med kass musiksmak som får njuta av musik de kan tänkas gilla via radion?

Åt helvete med hela skiten, här är Totalt Jävla Mörker:

Totalt Jävla Mörker - “De naglar fast mig på korset”
(“Söndra och Härska”, 2009)

Inga kommentarer: