torsdag 8 november 2007

Känd från (Fan-)TV

Grymt kul att komma hem från jobbet, slå på tv:n och mötas av David Fjälls nuna, där han, visserligen i någon meningslös Karjala/Izvestia/Hockey Games/Hockey Tour/Abramovich-hockeyturnering, leder det s.k. studiosnacket i pausen, och gör det med briljans.

I egenskap av inbiten AIK:are visste jag redan att Mr.Fjäll är en sportjournalist som med små medel överglänser aningslösa pajasreportrar som Peter Jihde och Ola Wenström genom att ställa kvicka, smarta, obekväma och oväntade frågor till sina intervjuoffer.

Jag har följt snubben via otaliga Fan-tv-intervjuer med alla möjliga AIK:are och är uppriktigt tacksam över att ha fått förstahands- (något sånär sann) information ifrån spelare och ledare i AIK, istället för att få vinklade lögner ifrån rosa skvallerblaskor eller skalliga tv3-gnällspikar. Sistnämnda duo är annars ungefär så bra aktuell svensk sportjournalistik blir, frånsett Text-TV som förstås ännu är överlägsen på alla sätt och vis.

Annars är det ju som bekant antingen DN:s resultatbörs, Skjutjärnsjournalisternas vågade ”Hur känns det?” eller Robert ”Internet? Nej, där tittar jag aldrig…” Lauls ryktessmörja, eller Mats Olssons ständigt inaktuella krönikor som bjuds.

Nej, mer Fan-TV och mer David Fjäll till folket säger jag.

2 kommentarer:

SB sa...

Fan-tv, där de stora stjärnorna föds...

Sigur Rós nya är bra, säklart. Inte så mycket nytt dock. Versionen av Hafsol är grym men jag gillar originalet av Von bättre. Sköna akustiska version av Staralfur och Samskeyti.

Jesper sa...

Ja, hittills är det Samskeyti, Staralfur och Vaka som gjort störst intryck på mig.

Del ett av dubbeln behöver jag lyssna mer på. Samt köpa dvdn nu när den enda visningen av Heima är utsåld på Filmfestivalen.

Fan-TV ja, när får vi egentligen se dig hänföras av sagofarbror Glenn Hyséns anekdoter nästa gång?