söndag 12 februari 2012

Sierra Nevada Northern Hemisphere Harvest

Vi som ibland eller ofta bloggar om öl måste sluta missbruka termen "humlebomb", genast, på en gång, nu. Inte så mycket för att det börjar bli en rätt sliten klyscha, utan framförallt för att den måste sparas till tillfällen som detta.



Sierra Nevadas Northern Hemisphere Harvest
är rejält torr- eller snarare blöt/färskhumlad och redan vid första sniffen är jag på väg att reflexmässigt springa efter pollenmedicinen. Och första klunken får tungan att krulla ihop sig på samma sätt som den där gången då jag tuggade i mig en hel humlepellets och pajade smaklökarna under en hel dag.

Nyklippt gräs, tallbarr och tunga grapefrukttoner. I kylskåpskallt läge är den i mesta laget, beskan slår ihjäl allt annat och kroppen känns lite tunn. Betydligt bättre blir den när temperaturen höjs, och när den närmar sig rumstemperatur visar detta monster på allvar vilken jäkla fin IPA den är. Jag är ytterst nöjd över att jag har en flaska till ståendes i skåpet.



Den gick förresten fint ihop med "This is Spinal Tap", en rulle som jag trots min mångåriga karriär som rockjournalist ännu inte hade sett. En rolig milstolpe som känns tidlös.

Inga kommentarer: