fredag 10 februari 2012

Ölkartan omritad - Brewdog Abstrakt AB:08

BrewDog har återigen ritat om, eller om man så vill, utvidgat ölkartan rejält. Det började som ett aprilskämt, men den här gången har man i sin exklusiva Abstrakt-serie meckat ihop en blond imperial stout på maffiga 11,8%.

Jag vet inte om jag skulle kalla den blond precis, eller ens gyllene. Färgen är snarare åt det mörkare bärnstenshållet och ser man till mängden skum också så skulle jag ha gissat dubbel-IPA bara på utseendet.

Hur gör man då en stout utan de karakteristiska mörkrostade malttonerna?

Man smäller i en jäkla massa havre för fyllighetens skull, till det lite rökt malt, och sedan i med kakao och lakrits. Spektaklet lagras sedan på kaffebönor och kraftigt rostade ekspån.

Hur det smakar?

Jag måste först och främst säga att jag är förvirrad. En hyfsat ljus öl som smakar hyfsat mörkt.

Tyvärr är den både spritig och spretig, alkoholen har ingenstans att springa och gömma sig. Det är väl kraftiga smaker av vanilj, Marabou mjölkchoklad och en smörighet som inte alls känns fräsch. Undrar om det verkligen var tänkt att den skulle bli så här?

Det hade behövts mer kaffetoner och vuxnare smaker (utöver alkoholen), kanske kommer de fram med tiden? Jag ställer undan min andra flaska i källaren ett tag, AB:08 är hur som helst ingenting man dundrar i sig två på raken av.

Sammantaget en väldigt kul ölupplevelse. Roligare än bra.

Inga kommentarer: