torsdag 27 januari 2011

Bahnhof står för veckans hjältedåd

Det är inte ofta jag säger det - snarare blir jag mer eller mindre besviken på de flesta företag/leverantörer jag har att göra med - men jag är en oerhört stolt kund hos kloka, modiga - och till skillnad från andra leverantörer av internetaccess, aldrig krånglande - Bahnhof.

Företagets VD Jon Karlung berättade igår för P3 Nyheter att man kommer att låta all sin trafik gå via VPN-tunnlar och därmed göra Datalagringsdirektivet helt tandlöst.

Han har med detta retat upp två av Sveriges minst teknikkunniga men samtidigt kanske mest osympatiska personer: justitieminister Beatrice Ask, samt teknik- och integritetshataren Per Strömbäck som gått FULLSTÄNDIGT bananas i ett oerhört underhållande inlägg på Netopia. (Jag hoppas att inlägget får ligga kvar i sin helhet, men vore jag Strömbäck skulle jag radera det illa kvickt och därefter ringa FRA och be dem sopa igen alla spår.)

Rasmus Fleischer, Cybernormer, och antagligen en massa andra, har som vanligt skrivit betydligt sakligare och mer insatta inlägg i ämnet.

Annars känns inlägget jag publicerade igår tyvärr smärtsamt aktuellt, eller läs själva här vad Ifpis VD säger i dagens nätupplaga av DN.

Läs samtliga artiklar och blogginlägg länkade ovan, och fundera sedan på om ni vill skratta eller gråta. Eller strunta i alltsammans och fortsätt tänka ungefär så här:

"Övervaka på ni, jag har ingenting att dölja. Om vi inte övervakar vinner ju barnporrälskarna och terroristerna. Och skivbolagen förlorar. Jag och frugan kör ju ändå alltid missionären hemma om vi har lördagsmys, så sätt för all del gärna upp en kamera i vårt sovrum och skicka filmerna till staten. Jag har som sagt ingenting att dölja."

Inga kommentarer: