måndag 9 augusti 2010

Årsbästalistan: Terrible Thrills Vol.1

Steel Train är en amerikansk kvintett som inte gjort några större avtryck på mig under de åtta år bandet hittills existerat. Det nya albumet, med samma namn som bandet, är dock en rätt bra platta. Som en lite rakare, rockigare version av Ben Folds, typ.

Det coola med skivan är dock dess kvinnliga motsvarighet. Steel Train lät nämligen tolv kvinnliga artister göra sina tolkningar av låtarna på albumet, och det resulterade i samlingen "Terrible Thrills Vol.1", som nu tar plats på årsbästalistan hos The Hamburger Train.

Laguppställningen passar mig så löjligt bra att jag knappt kunde önskat mig ett vassare startfält. Scarlett Johansson, Tegan & Sara, Holly Miranda, Nellie McKay och Amanda Palmer är sedan tidigare favoriter. Och samtliga fem akter står för varsin cover som är alldeles bedårande fin.

Arrested Development-skådisen Alia Shawkat gör en fin "S.O.G. Burning in Hell", Deradoorean (Dirty Projectors) tolkning av "You are Dangerous" kan vara det bästa hon gjort hittills, och Greta Salpeters "Children in the 90s" är kunglig.

Kort och gott så hittar jag inte direkt några svaga länkar på den här skivan. Må vara att det spretar en aning på grund av de olika artisterna och arrangemangen, men det håller ändå ihop hyfsat tack vare att det ju, åtminstone i originalutförandet, är ett album.

Jag är inte överraskad över att flera av låtarna är riktigt jävla snorbra, men det som förvånar är att "Terrible Thrills Vol.1" är en så genomgående snorbra skiva.

Läs också sångaren Jack Antonoffs beskrivning av de medverkande artisterna och deras val av covers samt arrangemang här, det är trevlig läsning.



Inga kommentarer: