måndag 23 mars 2009

Burst + The Ocean


Jag går på rätt få metalspelningar nuförtiden. Fick förstås en kvarts årsranson på ATP-NBC i slutet på förra året. Fantômas, Mastodon, Isis och The Locust var några av banden då. Imorrn är det i alla fall dags igen, då jag ska till Debaser och se två akter som musikaliskt sett bär släktskap till de fyra nyligen nämnda.

Mest peppad är jag nog på tyska kollektivet The Ocean. Deras imponerande konceptdubbel “Precambrian” (2007) är full av Mastodon/Kylesa-doftande sluskmetall på sin första halva – och brutaltunga Isis-släktingar på den andra. (Apropå Kylesa förresten...spana in deras purfärska alster "Static Tensions"!)

The Ocean var inte alls pjåkiga när jag såg dem öppna för Totalt Jävla Mörker på Lava för ett par år sedan, och senaste plattan framstår såhär i efterhand som en av 2007 års fem bästa.

Våra landsmän i Burst knep i fjol en sextondeplats på min årsbästalista med “Lazarus Bird”, en skiva jag förvisso tycker är aningen klenare än föregångaren “Origo”. Jag minns att jag eftersökte ett större samspel mellan huvudvrålaren Linus Jägerskog och bakgrundssångaren (och gitarristen) Robert Reinholdz sist jag såg Burst. Denna kvintett är nämligen som allra vassast när de lägger riktigt många lager på sin progressiva metal. Blir nog en briljant konsert imorrn.

- - - -

För er som trots mina rekommendationer ändå väljer tv-soffan under tisdagkvällen rekommenderas (som alltid) Kobra. Imorgon följer Kobra-gänget med Opeth till Dubai. Blir nog kul. Men betänk då att biljetten till Burst och The Ocean finns att inhandla hos Debaser till det facila priset av 120 buck.

Inga kommentarer: