onsdag 27 februari 2013

Extreeeemt kort om GIFF 2013


Jo, det blev en helg på Göteborgs Filmfestival även i år. I stort sett allt vi såg var bra, framförallt inom kortfilmsgenren.

Svenska bilder 7
Svensk kortfilm är så jäkla bra! Håll speciellt utkik efter "Reel", "Tunn Is" och "Ana Fyller 14" om de skulle dyka upp på SVT eller så framöver.

Everybody in Our Family
Rumänskt familjedrama som ballar ur mer och mer och mer och mer. Utan att tappa trovärdigheten. Riktigt bra!

The Fifth Season
Skruvat och dystert om en liten jordbrukarby som drabbas av en svår kris när skörden helt uteblir. Mörker och mystik och magiskt snyggt foto.

Novellfilmsmaraton
"10 Guds Siffror", "Vid Skogens Rand" och "KK" måste ni se när de kommer på SVT, vilket de kommer att göra eller redan har gjort. Tre helt suveräna halvtimmesfilmer. "Ice Ice Baby" var också bra, medan vinnarfilmen "Vatten" just precis lyckades nå upp till godkänt. Tyckte jag.

Short Stories
Rysk dramakomedi i flera kapitel där några episoder var riktigt bra, andra rätt så blaskiga.

Death of a Man in Balkans
Balkankomedi med en skön dos svärta. Eventuellt filmad i en enda tagning, med kameran på ett och samma ställe. Skön teaterpjäskänsla med andra ord, och en riktigt skön rulle om hur grannsämjan påverkas av ett självmord.

Leave Me Like You Found Me
Amerikanskt indiedrama om ett par som försöker pussla ihop sitt knackiga förhållande medelst campingtripp. Trovärdigt och bra, men inget jag kommer att bära med mig särskilt länge.

Startsladden
Ett förhållandevis dåligt startfält i årets stora kortfilmstävling tyckte jag nog, men då har jag å andra sidan blivit jäkligt bortskämd de senaste åren eftersom Startsladden brukar vara festivalens höjdpunkt. "Äta Lunch", "On Suffocation", "Offerrollsretorik" och "Det Knullande Paret" ska ni försöka se om ni har möjlighet.

Jag hann förresten äntligen besöka härliga ölhaket 3 Små Rum också, rekommenderas varmt!

Inga kommentarer: