
Mer deprimerande är det utomlands, när shoppingen är precis likadan i Amsterdam, Rotterdam, Valencia, Barcelona, Istanbul och Paris. Visserligen slipper man KappAhl och Wayne’s Äckliga Coffee utomlands, men i grova drag är det samma opersonliga, multinationella, feta kedjor som erbjuder sina varor och tjänster. Zara, Illy, H&M och Subway.
Varför har det blivit så här? Är det vi konsumenter som valt att ha det på det här sättet? Vi är nog aningen styrda av The Man, men de senaste årens uppsving av All-inclusive-”turistande” skvallrar om att många vill ha trygghet och igenkännande i sitt resande. Vad hände med begrepp som ”andra kulturer” och ”spännande möten”?
Andra färger på samma skjorta från H&M. Wow.
Hur som helst. Vi såg en rätt intressant film på ungefär det här temat igår.

Han vill se om entreprenörerna med de familjeägda haken finns kvar. Om det är ett omöjligt uppdrag att inte trycka mer pengar i fickorna på de stora kedjorna och istället stötta den lille mannen.

Resultatet av Gormans övning är en film och en bok, båda med namnet ”America Unchained”.

”America Unchained” är en skön, lättsmält och samtidigt tänkvärd 75 minuter lång dokumentär som du kan spana in nästa gång du har lite tid över.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar