onsdag 22 oktober 2008

Stockholms Filmfestival, 19:e upplagan

Idag vid lunchtid släpptes programmet och biljetterna till årets upplaga av Filmfestivalen. Jag brukar vara peppad i vanliga fall också, men i år självklart lite extra eftersom jag bidragit med texter till både programtidning och katalog. Det är som vanligt grymt kul att skriva, och sedan en nästan lika stor egokick att få se slutresultatet i tryck.

Slanga ned programmet här, och sno en blaska på stan imorrn.

Av de filmer jag skrev om tycker jag framförallt att ni ska spana in ”Wendy & Lucy”. Bland de jag dessutom tjuvtittat på i förväg kan jag rekommendera Madonnas charmiga regidebug ”Filth & Wisdom”, i synnerhet om ni liksom jag gillar Gogol Bordellos svajiga zigenarpunk.

Nu börjar biljetthetsen, alltid ett jobbigt stressmoment innan man har bibban i näven. Det ska schemaläggas och grinas över slutsålda filmer. I år kanske aningen mindre än vanligt, eftersom jag i egenskap av skribent har fått se ett helt gäng filmer redan, samt snokat upp ett par andra på annat håll.

- - - -

Så här ser förresten veckans soundtrack ut så här långt:

Bloodbath: “The Fathomless Mastery” – All star-dödsplutonen krånglar inte till det. Hård och rå death metal med lagom mycket finess.

”När Mikael Åkerfeldt vrålar tänder Fantomen nattlampan” – Gammalt djungelordspråk

Navid Modiri & Gudarna: ”Allt Jag Lärt Mig Hittills” – Aningen ojämnt när Kungers-inspirerade ex-Filmkrönikansnubben Navid och hans Gudarna piggar upp med en svängig sommarplatta. ”I Väntan På Stormen” där Harriet Ohlsson gästar är fantastiskt vacker. Stundtals känns Navids sång aningen forcerad.

One Day As A Lion: s/t EP – Rage-rapparen Zach De La Rocha och gamle Mars Volta-batteristen Jon Theodore har slagit sina påsar ihop. Det låter inte oväntat som ett trummigare, mindre riffigt och mer malande Rage Against the Machine. Inte alls dumt!

- - - -

AIK-Leksand igår. Två ord för att beskriva trycket inne på Hovet:

Hel vete!

Oerhört mäktigt drag, ett kungligt kämpande AIK, en rättvis seger mot bajensubstitutet från Dalarna trots nervös slutperiod.

Inga kommentarer: