onsdag 22 oktober 2008

Lars Ulrich og Den Sorte Børs

Givetvis blev det inga Metallicabiljetter den här gången heller. Förra gången skrev jag en ytterst bitter krönika på Metica om svineriet från Biljettnu och allt vad de skrupelfria bolagen heter.

Den här gången riktar jag ilskan mot Ticnet och ATG som uppenbarligen är helt ointresserade av att stävja den här svartabörsskiten. (Alternativt ”härliga tillämpning av marknadsekonomi” om man gillar Moderaterna och Sarah Palin.)

Den rådande debatten handlar som vanligt om att förbjuda vidareförsäljning, ID-koll och personliga biljetter, marknadsmässiga priser à 4000 spänn per biljett från början, och allehanda krångligheter. Jo visst, det skulle kunna hjälpa, men det finns i mina ögon en svinenkel lösning på de här problemen.

Om ATG och Ticnet verkligen ville de få stopp på den svarta biljetthandeln skulle de ju omedelbart ta bort möjligheten för ombuden att skriva ut hundratals biljetter innan de finns till försäljning för allmänheten. Jag är nämligen 100% övertygad om att det är så det går till idag och har utöver diverse kvällstidningsrykten sett det på nära håll själv.

Jag länkar ogärna till Aftonbladet, men de riktiga tidningarna verkar ju skita i frågan den här gången (också). Så läs här, här och här i brist på annat.

Jag kan inte direkt klandra ATG-ombuden. Om jag jobbade i kiosk och Biljettnu/Slutsålt/Biljettdirekt hörde av sig och ville köpa 200 biljetter i förväg mot en fet summa pengar skulle jag nog också kunna tänka mig att kränga. Eller som Daniels polare, printa några till polarna och sälja resten på Blocket. Samt skita i fansen.

Om ATG/Ticnet på rent databasspråk la till en flagga i EVENTS-tabellen, EVENTS.start_sale_date som omöjliggjorde försäljning innan 2008-10-20, kl.09:00 CET skulle problemet vara löst.

Nu verkar man istället ha vad som på särskrivningsspråk brukar heta Kassa system.

Skärp er för fan.

Inga kommentarer: