tisdag 5 februari 2008

Filmfestivalen, 20 filmer till

Det är verkligen overkligt dåligt väder i Göteborg.

Jämt.

Det mest positiva jag har att säga om föregående helgs väder är att vi i alla fall lyckades hålla oss inne medan Göteborg bjöd på sin egen sinnesrubbade variant av julstämning – en fet hagelskur. Och ok då, det var ännu sämre väder helgen innan.

- - - -

Captain Ahab (Betyg 7/10) – Vi blev lite småchockade när vi klev in i en överfull biograf på fredagkvällen. Jag hade fått för mig att ”Captain Ahab”, berättelsen om Moby Dicks nemesis uppväxt och liv, skulle vara en rätt smal och flummig historia (fransk/svensk stillsam samproduktion, kom igen) och därmed med dito publik. Istället en bred publik, galapremiär, 20 pers ur filmcrewet i publiken, och en riktigt fin saga med stundtals rent av Astrid Lindgren-vibbar.

Ett fint berättat äventyr, möjligen gick det stundtals lite långsamt.

- - - -

Startsladden – Tävlingsfilmerna (((Samlingsbetyg 8/10))) – (De sista sakerna, Den första dagen, En dag på varuhuset, Istället för Abrakadabra, Mellan oss, Scen 3: Daniel och Alex, Sibyllan,
Två) – Otroligt hög klass på årets kortfilmstävling! Av de åtta filmerna i tävlingen hör åtminstone tre av dem (”Istället för Abrakadabra”, ”Mellan oss” och ”Den första dagen”) till de bättre kortfilmer jag någonsin sett. Ytterligare två var riktigt bra (”De sista sakerna” och ”En dag på varuhuset”) och resterande tre var inte helt dumma de heller.

Det här gav definitivt mersmak, synd bara att det är så förbannat svårt att få se kortfilm när det inte är filmfestivaltider. Hur gör man?

- - - -

Maximerat animerat (((Samlingsbetyg 7/10))) – På ett kortfilmsrace följde ett annat. Nu i form av nio tecknade filmer. Jag garvade gott åt ”Sleeping Betty”, och nästan lika gott åt estniska ”Marathon”. Inte heller ”Their first journey” och “Light Opera” var särskilt dumma.

Likväl var det nog en snäppet vassare samling filmer förra året.



- - - -

Gone with the woman (Betyg 6/10) – Norsk filmatisering av lika norske Erlend Loes hittills sämsta bok (”Blåst” på svenska). Då ska man veta att Loe skrivit några helt makalösa böcker i karriären (”Naiv.Super” och ”Expedition L” ligger nog båda på min all-time topp-30) och att boken långt ifrån är speciellt dålig.

Givetvis pluspoäng för att båda huvudrollsinnehavarna sedan tidigare är kända från tv

Annars småtrevligt, ofta rätt roligt, ibland skitkul. Men precis som när jag läste boken kände jag att jag saknade något.
- - - -

Continental, a film without guns (Betyg 6/10) – Stillsam och lite seg kanadensisk film av en regissör (Stéphane Lafleur) som föga oväntat tidigare har jämförts med Aki Kaurismäki och Roy Andersson.

En ganska ledsam historia som kretsar kring ett antal rätt ensamma personer vars vägar korsas eller åtminstone snuddar vid varandra.

- - - -

Därefter drabbades vi av pizzakoma modell Grande. Två klantskallar försov sig och lämnade därmed två platser tomma till den utsålda ”Blue eyelids”.

Var den bra?

1 kommentar:

Erik Tjernlund sa...

Jag gillar "Blåst". Tycker det är en i mångt och mycket fascinerande skildring av hur killar ofta upplever ett förhållande (plötsligt står hennes gräddvita byrå bara där i hallen och man skaffar årskort till simhallen etc etc) :-). Men visst. "Naiv. Super" är mycket bättre. Jag gillar "Fakta om Finland" också.

/Erik