lördag 22 juni 2013

CocoRosie - Tales of a Grass Widow

Jo men visst var jag peppad på CocoRosies nya skiva, men nånstans hade jag ändå litegrann givit upp hoppet om en ny fullträff. Detta efter att jag känt mig rätt så klar med den amerikanska duon, och att tre år gamla "Grey Oceans" så här i efterhand faktiskt inte var speciellt kul. Men "Tales of a Grass Widow" är helt suverän! Antony gästar på briljanta Tears For Animals (och ytterligare en sväng mot slutet av skivan), och arrangemangen som den här gången stundtals låter rätt mycket Matmos (Björks polare ni vet) passar systrarna Casady perfekt.

"Child Bride" ger mig rysningar. En riktigt sorgsen låt lätt i klass med de närbesläktade depplåtarna på "The Adventures of Ghosthorse & Stillborn". Och apropå den magnifika gamla skivan så rappas det här en del i "End of Time" vilket för tankarna till "Promise" - en av syrrornas bästa låtar genom tiderna.

Mer nostalgi blir det för min del i "Roots of My Hair". Den påminner om den musik som hörs på de två första albumen - de skivor som tack och lov fick mig att en gång börja lyssna på detta konstiga konstiga band.

Inga kommentarer: