torsdag 19 februari 2009

Pirater i kolumnerna?

Spotify har rensat bort ungefär hälften av låtarna – åtminstone i mina spellistorefter samtal med skivbolagen.

Rättegången mot The Pirate Bay är i full gång och jag följer den hyfsat intensivt här. Den har än så länge i stort sett varit justfarsartad som jag på förhand trodde att den skulle bli (”King Kong Defence”-begreppet spreds rätt snabbt), även om den blev betydligt mer intressant idag under förhören med de åtalade.

Bägge spektaklen är givetvis ett påhitt ifrån nöjesindustrin i sin strävan efter en Internet- och musikfri värld.

Men en annan grej jag har funderat på är de nöjes- och tv-krönikörer som ofta (Tack och lov! Utläggningar om svensk helg-tv-underhållning klarar jag mig utan.) är uppdaterade med de senaste avsnitten av de hetaste serierna. Jag tvivlar på att samtliga sitter med den fetaste digitalboxen och abonnerar på amerikanska kanaler som HBO och Fox även om några av skribenterna säkert gör det.

Visst är det spekulativt som fan att antyda illegal nedladdning hos ett antal mer eller mindre kända skribenter. Inte heller vill jag sätta dit någon - jag är helt enkelt bara rätt nyfiken på hur man får tag på dessa tv-serier innan de sänts på gammal hederlig svensk tv. Jag har förstås en polare som brukade posta videoband med de senaste South Park- och Simpsons-avsnitten till mig, men det känns ju lite förlegat i dagar som dessa

Inga kommentarer: