lördag 9 augusti 2008

Way Out West - drygt halvvägs


Vi hörde till de få lyckliga som lyckades ta oss in på en av klubbarna igår. Ingrid Olava var nära nog magisk. Wildbirds & Peacedrums var svinbra. Kul för oss, mindre kul för de som drabbades av äckligt giriga klubbägare, den totala bristen på information och de fullsatta klubbarna.

Idag så första riktiga festivaldagen.

Lightspeed Champion skötte festivalöppnandet ypperligt. Området är betydligt större och betydligt bättre organiserat i år. Sonic Youth var bra. Okkervil River har världens gladaste trummis. Broder Daniel är fortfarande helt värdelösa. Nick Cave och Warren Ellis tittade på Sonic Youth från scenkanten innan de röjde loss med sitt Grinderman på scenen mitt emot.

Sigur Rós gav mig gåshud en, två och sju gånger ungefär. Kontrasten mellan konfettibarnkalasdängan "Gobbledigook" och en av mörsarna från "( )"-skivan som avslutning kommer nog förbli festivalens allra största höjdpunkt.

Vansinneskö till Dengue Fever på Pustervik, istället ett stopp hos crepes-mannen och nu sömn.

Jag har förresten haft mycket trevligt med mitt fotopass och det mustiga teleobjektivet idag. Smakprov ovan - Nick Cave i högform, här nedanför Sigur Rós mitt i barnkalaset.

Inga kommentarer: