onsdag 11 juli 2012

Griniga gamla gubbar

"Songs of Townes Van Zandt" är just vad det låter som - sånger av deppiga folkcountrysångaren Townes Van Zandt.

Jag skulle ljuga rätt hårt om jag påstod att jag är någon stor kännare av Van Zandt, men att detta coveralbum är en riktig fullträff kan jag iallafall häva ur mig utan att skämmas.

Spelar hans covers gör tre knallhårda herrar som till vardags spelar betydligt hårdare musik, nämligen Wino (Saint Vitus, The Obsessed, Shrinebuilder m.fl.) och Neurosis-duon Scott Kelly och Steve Von Till. Här är det betydligt softare, men minst lika mörkt. Ni som är bekanta med gubbarnas solokarriärer lär känna igen er. Steve Von Till gjorde ju förresten "The Spider Song" på sin senaste soloskiva, underbara "A Grave Is A Grim Horse" från 2008.

Akustisk gitarr och lägereldsmysig sång. Och så jävla bra.



- - - -

Wino, Kelly och Von Till är emellertid inte de enda doom/sludge-rockarna som släppt solomaterial den senaste tiden. Nate Hall (US Christmas) har släppt "A Great River" som även det är en liten pärla till skiva. Lite samma stuk som hos Van Zandt-snubbarna.

Väldigt bra grejer även detta.

 

- - - -

Och som inte det vore nog så har Mike Scheidt (YOB) släppt en soloskiva. Och med risk för att bli tjatig så innehåller den...ganska deppig gubbe med akustisk gitarr. Scheidt har emellertid en lite vänare - och i mitt tyckte tyvärr lite mer tillgjord - stämma. Lite mer åt John Frusciante-hållet vilket borde passa mig, men Mike Scheidts "Stay Awake" har inte riktigt fastnat hos mig än.

Inga kommentarer: