söndag 17 juni 2012

Sundbybergs Köksbryggeri - Chilistout

Sundbybergs Köksbryggeri - Chilistout

Vi börjar med några hårda fakta: Brygd #113, en chilistout på 6,8%, tappad på flaska den fjärde april i år, och förutom chili ingår även vete, malt och humlesorterna Vanguard och Pilgrim.

För att vara på 6,8% tycker jag att det här är en hyfsat lätt stout. Nästan mer åt porterhållet. Men är den inte lite väl syrlig? Nästan så att jag börjar tro att den är infekterad, eller så är den bara i yngsta laget med sina dryga två månader på flaska. En ordentlig beska som lirar med sköna kaffetoner och en subtilt pepprig chili-eftersmak, vilken kommer väääldigt sent, nästan halvminuten efter att jag har svalt ner klunken.

Inte den bästa Sundbybergs-ölen, men inte heller något riktigt bottennapp. Jag tror starkt på detta bryggeri! Så mycket att jag tänkte bli delägare och ännu mer lokalpatriot. Jämförelsen med Mikkeller Texas Ranger ligger såklart närs till hands, och till den tycker jag inte att Sumpanstouten når upp. Dock är chilismaken här mer subtil och smakfull, nästan så att jag önskar att den drämde till lite tidigare och mer rejält.

Nu börjar mitt förråd av Sundbybergsöl att sina på allvar, så jag hoppas att grabbarna får klart med sitt kyrkobryggeri inom kort så att de kan dra igång i lite större skala så snart som möjligt.

Inga kommentarer: