onsdag 6 juni 2012

Saison Sauvin

Jag levlade återigen i mitt ölnörderi för ett par veckor sedan, då jag langade in en beställning modell större hos eminenta Bierkompass.de. Sebastian som driver butiken var grymt hjälpsam och trevlig, jag kunde komplettera min order eftersom lådan inte var full, paketeringen var helt felfri, och allt som allt tog det typ fyra dagar från lagd beställning tills jag hade fått mitt paket.

De främsta anledningarna till att jag beställde var för att på allvar grotta ner mig i holländska De Molens utbud, samt få tag på lite lyxig suröl från 3 Fonteinen och Cantillon. Men eftersom det ändå fanns plats i lådan kompletterade jag med lite andra trevligheter, däribland en och annan chansning.

En chansning som jag nu kan konstatera gick hem var beställningen av Saison Sauvin ifrån nyzeeländska 8 Wired. En Saison bryggd på fransk jäst, säkert på traditionellt vis och yada yada, men med en modern touch i form av ökad alkoholstyrka och framförallt rejäla givor humle - främst då Nelson Sauvin, men även en liten nypa Motueka, som för övrigt är en av sorterna i årets IPA is Dead-single hop-mixpack ifrån BrewDog, om man vill testa den humlesorten i ensamt majestät.

Och jag vet att det är en sliten klyscha, men det här är verkligen det bästa av två världar.

Annars tycker jag mig ha råkat ut för många ölcombos som låtit kul på pappret men inte i praktiken på sistone. Svarta IPor där den hårdrostade malten och aggressiva humlen mest bråkat om uppmärksamheten, belgisk-influerade amerikanare som bara smakat sprit.

Men här, underbart kryddiga toner ifrån jästen och en jäkligt clean humlesmak med mycket tropisk frukt och citrus. Nästan lite släktskap till (kanske framförallt den belgiska) veteölen. De 7 procenten döljs bra i smaken, och vore det inte för att den just är så pass stark så skulle jag utnämna detta hantverk till sommarens bästa törstsläckare.

Ölstilen saison växer mer och mer hos mig, särskilt då de lite lättare varianterna. Saison Dupont är som bekant skamligt nog ute ur det ordinarie sortimentet, så se för fan till att plocka på dig några flaskor om de står på hyllorna hos din lokala ölhandlare.

Inga kommentarer: