lördag 21 april 2012

Sundbybergs Köksbryggeri - Pelle Ale och Lime Weissbier

Lokalpatriotisk som jag är har jag blivit aningen avundsjuk på söderortsfolket, som på kort tid fått två sköna bryggerier som grannar i form av PangPang Brewery (Hökarängen) och Södra Maltfabriken (Handen). Men - och här får ni en klyscha, gör vad fan ni vill med den - nu bubblar det här i Sundbyberg, SM-silvermedaljörerna Sundbybergs Köksbryggeri ska dra igång i stor skala. Jag träffade bryggeriets VD Peter Johansson Bergholtz, som var vänlig nog att tillhandahålla ett par smakprover.


Först ut för min del: Pelle Ale.

En Pale Ale på 4,4%, bryggd på hela tre sädesslag (vete, råg, korn), humlad med någorlunda snälla sorter och tappad på flaska den 8 april i år.

Killarnas 115:e brygd.

Alkoholstyrkan och färgen påminner om Anchor Steam, smaken är faktiskt inte heller helt olik.

Liiiite för tunn kropp tycker jag, stundtals på gränsen till blaskig faktiskt. Men å andra sidan ytterst hinkbar, man skulle nog utan problem kunna dra i sig en fem sex stycken på raken till sommarens grillfester och därmed vara precis lika usel på kubb som vanligt.

Även om kroppen är tunn så finns där en lite mörkare, brödigare ton som jag skulle ge cred till råget för.

Jag får lite S:t Eriks-vibbar av den här, i grund och botten en riktigt god öl, men att det är någonting som saknas, löken på laxen och allt det där.



Nästa öl: Lime Weissbier.

Brygd nummer 111, tappad 7 mars i år, 6,0%

Doften, och även smaken till viss del, är till en början rejält tvålig, och jag är på väg att döma ut den här ölen som ett kul experiment som inte föll så väl ut.

Men jag bestämmer mig för att ha tålamod, och när den närmar sig rumstemperatur börjar saker och ting att falla på plats. Fler av de traditionella snällare veteölssmakerna börjar träda fram och det blir en helt annan balans.

Det här är en riktigt stabil veteöl kryddad med lime, apelsin och citron.

Limeskalen och dess beska skiner igenom ganska mycket, och vi får en väldigt fräsch syrlighet som lyfter denna veteöl jämfört med många av sina konkurrenter som i mitt tycke kan bli väl sötsliskiga.





Etiketterna är förresten oerhört snygga - på en och samma gång minimalistiska och väldigt informativa.

Jag har ett par öl kvar att testa, fick bland annat en flaska rykande färsk rökporter som måste stå till sig i ett par veckor, och en flaska av grabbarnas SM-silvermedaljör - imperial stouten Lasse i Gatan.

Angående bryggeriet så är det klart med en riktigt häftig lokal i centrala Sundbyberg, förhoppningsvis med bryggeripub i samma lokal inom ett par år. Man håller som bäst på att ragga kapital då det verkar vara en rätt aggressiv satsning på gång redan från början.

Det här ska bli enormt kul att följa!

Inga kommentarer: