lördag 29 augusti 2009

Läst på semestern - "A Thousand Splendid Suns"

Precis som planerat hann jag plöja en hel del böcker under semestern. Kommer att publicera några korta recensioner av vad jag läst, i kronologisk ordning, börjandes på bryggan i Hälsingland, via ett par sidor på en klipphäll i Stockholms skärgård, till hängmattan och solnedgångarna på södra Öland.

- - - -

"A Thousand Splendid Suns" (Khaled Hosseini)
Betyg: 9/10

"A Thousand Splendid Suns" är otroligt nog en ännu mer gripande, olycklig och makalös bok än föregångaren och dundersuccén "The Kite Runner" ("Flyga Drake"). Via två kvinnors uppväxter och liv får läsaren en rejäl lektion i Afghanistans nutidshistoria, från Sovjetockupationen via tokiga krigsherrar och de sinnesrubbad, vidriga talibanerna, till allas vår världspolis USA.

Jag känner mig stundtals riktigt illa berörd av all misär - det är i grund och botten en väldigt mörk bok - men det ryms också massor av värme, samt små strimmor av humor och hopp.

Det känns som att det går så jäkla enkelt när Khaled Hosseini plitar ned sina historier. Han hoppar utan problem flera dagar, månader eller år framåt i tiden, hela tiden med både flyt och nerv i behåll. Man känner oerhört starkt för bokens två huvudpersoner, och person- och miljöbeskrivningarna är så klockrena att man lever sig in i boken på ett sätt som gör den omöjlig att lägga ifrån sig.

Jag kan precis som i "Flyga Drake" störa mig litegrann på att det ibland blir lite väl otroliga vändningar på saker och ting, men det hindrar inte "A Thousand Splendid Suns" från att vara en helt fantastisk bok.

Inga kommentarer: